Dagbog, Norge 2001

Onsdag den 25. juli

For første gang har det været tørvejr om natten og her klokken seks titter solen gennem skyer og træer. Teltet er kun lidt fugtigt på indersiden af oversejlet pga. kondens. Jeg er klar med morgenens gøremål kvart i otte, hvor jeg fortsætter mod Oppdal ad motorvei E6.

Efter at have tanket op i Oppdal, fortsætter jeg mod nord på E6, med den plan at jeg skal mod syd ad riksvei 3. Jeg skærer dog et lille hjørne af, ved at tage fylkesvegen mod Innset.

Kort før Innset holder jeg en pause for at skrive dagbog. Jeg får skrevet gårsdagens sider færdige og får et meget hurtigt bad ( vandet er mindst lige så koldt som ved badet i går ). Inden jeg fortsætter kvart over elleve har jeg set en lille flok Mursejlere, måske 8 til 10 fugle, flere gange.

Nogle gange mener de norske vejfolk det vist alvorligt!

13601, 25/7-2001

Efter ganske få km. på fylkesvegen når jeg Innset, og drejer til højre ad riksvei 3 mod Tynset og Elverum.

Ved kvart over tolv tiden finder jeg en stump af den gamle vej, til frokost stop. På disse gamle veje kan man tit komme lidt længere væk fra trafikstøjen, end på rastepladserne. Jeg har spist frokost, lavet en kop kaffe og er klar til at fortsætte klokken et.

Da jeg når til Tynset ser jeg noget underligt, en bro der ligner en stålbro, men malet kobberfarvet. Der er dog er forklaring på dette syn, det er en meget ny træbro med 'kobbertag'.

13604, 25/7-2001

Jeg bruger ca tre kvarter og en halv film på dette værk.

13610, 25/7-2001

På en gang stort, men med en masse små detaljer.

13606, 25/7-2001 13605, 25/7-2001
13614, 25/7-2001 13616, 25/7-2001

Da jeg ikke kan se nogle tavler eller lignende med oplysninger om broen, vælger jeg at prøve Turist Informasjonen i Tynset. Men det eneste hun har på papir er postkort, og endda kun fra en vinkel. Jeg får dog lidt med derfra, for hun kan fortælle at broen er indviet lige efter Påsken i år, og det faktisk er en verdensrekord i spændvidde for træbroer til biltransport.

Nu søger jeg efter fylkesvegen ned gennem Rendalen, men finder omsider ud af at det er mod Brydalen der er skiltet. Det er et grønt og frodigt lavland og noget mere sparsom rensdyrlav og kratbevoksning i højderne.

13621, 25/7-2001

13620, 25/7-2001

Da jeg finder en grusplads ved kvart i fire tiden, holder jeg ind for en 'drikke chokolade pause'. Men selvfølgelig også for at nyde at det er tørvejr og solen skinner.

Klokken når halv fem før jeg kører videre, og jeg er ude af Brydalen og Rendalen kvart i seks. Nu fortsætter jeg et kort stykke på riksvei 30 mod syd og i Øvre Rendal tager jeg fylkesvegen mod Hanestad.

Da jeg når Hanestad og klokken efterhånden er halv ni, og jeg hverken har fundet en lejrplads eller et sted at spise, beslutter jeg at spise nok en gang 'frokost' på en rasteplads. Så lige efter at jeg har drejet ind på riksvei 3 mod Koppang, parkerer jeg en grusplads, finder en gang rugbrød og pålæg.

Det bliver også lige til en kop kaffe før jeg fortsætter mod Koppang. Men jeg drejer fra mod Atna efter små 10 km. Jeg vil egentlig bare videre mod Koppang ad fylkesvegen øst for Glåma elven, men havner dog på Atna bro. Denne bro ser dog lidt for bekendt ud.

Jeg vender rundt lige efter, og tilbage på østsiden, tager jeg den vej til højre. Nu regner jeg faktisk med at denne udmærkede grusvej er fylkesvegen mod Koppang, og finder efter 3 måske 4 km. en god lille plads lige ved vejen Glåma. Klokken er kvart i ti da jeg når frem, og jeg kigger lige på kortet en gang til. Der er nemlig noget der ikke rigtig passer, og det viser sig også at jeg er på en kommunalvei, som netop ligger helt nede ved elven.

Held eller... det er vist den bedste lejrplads på hele turen. Teltet er rejst kvart over ti, og så skal jeg altså lige have fat i dagbogen fra Norge 1999. Og jeg har været på disse kanter før, faktisk med lejr ca. 20 km. længere fremme.

Jeg skriver lidt dagbog til kvart over elleve og finder så ned i soveposen, efter en flot dag.

( Idag: 256 km. Ialt 1198 km. )

Til forrige dag Til Norge 2001 Til næste dag

Tilbage til forsiden Tilbage til rejsedagbog

Ove Kjeldgaard29. september 2001