Dagbog, Norge 2001

Lørdag den 28. juli

Vi kravler ud af soveposerne klokken syv. Det er nu ved at være en vane med godt vejr, og teltet er kun fugtigt efter lidt kondens. Lejrpladsen var knap så plan som det kunne ønskes, men et godt liggeunderlag tager de værste buler.

13715, 28/7-2001

Vi er ikke enige om morgenmenuen, så jeg koger havregrød og Anders tager hul på müslien med skummetmælks-pulver og vand. Dog kan vi enes om at der skal et krus kaffe til bagefter.

Ved halv ni tiden er vi færdige med opvask og al anden oprydning end teltet. Anders fortsætter nu nordpå og jeg får skrevet en del dagbog. Herefter er jeg på jagt efter lidt flere skovjordbær, tager et næsten tørt telt ned og er klar til at køre videre klokken halv elleve.

Jeg kører nu tilbage til Sander, derefter over Glåma og videre ad riksvei 175 mod Kongsvinger. Herefter fortsætter jeg næsten uden om Kongsvinger via riksvei 20 og 200, og så videre på fylkesvei mod Granli. Jeg kommer nu til et T-kryds hvor jeg fortsætter mod Austmarka.

Klokken nærmer sig nu tolv og jeg er på udkig efter et godt sted at spise frokost. Valget falder på en flot sø, Søndre Oyungen, hvor jeg finder en plads, lidt væk fra vejen og ned til søen.

Efter maden prøver jeg et finde et sted at bade, det lykkes ikke rigtig. Vandet var ellers næsten lunt og rimelig klart.

Efter en times tid ved søen, kører jeg videre mod Austmarka, og herefter fortsætter jeg mod Skotterud på riksvei 202. Efter Skotterud fortsætter jeg ad riksvei 21 mod Ørje.

Jeg har været lidt i tvivl om hvor langt der var til Oslo, men kvart over to ser jeg et skilt med 'Oslo 93 km'. Så med næsten fem timer til check-in, har jeg egentlig god tid.

Kort efter Buvika er der så skiltet med nok en seværdighed kaldet Sootkanalen. Jeg overvejer lidt om jeg skal have flere seværdigheder på denne tur. Men klokken er tre, så jeg vælger at give kanalen en chance og samtidig få holdt en eftermiddags pause.

Sootkanalen viser sig at være Norges ældste sluseanlæg, og blev brugt til tømmer transport mod strømmen. Engebret Soot var bygmester på projektet der startede i 1847, og blev indviet 1849. Der var oprindelig 16 sluser, men kun tre er restaureret og funktionsdygtige nu.

13719, 28/7-2001
13722, 28/7-2001 13718, 28/7-2001
13721, 28/7-2001

Igen i dag er der solskin fra en næsten skyfri himmel, så efter kanal kiggeri og chokolade drikkeri kan det efterhånden være godt med det bad. Det bliver dog kun til en gang hårvask lidt neden for nederste sluse.

Klokken halv fem er jeg klar til sidste etape. Først videre til Tangen på riksvei 21, hvor jeg fortsætter på riksvei 22, 159 og E6 til Oslo. Det går nogenlunde med at finde vej, og selvom jeg kommer forkert ud af en rundkørsel, kan jeg checke ind klokken seks.

Den næste times tid går med lidt snak med nogle af de andre der skal med færgen og med at spise lidt mad. Jeg får også tid til at lave kaffe. Færgen var en del forsinket, og klokken bliver da også otte inden jeg kan køre ombord, og vi sejler en halv time senere.

Da jeg ikke har køjeplads, er min rygsæk pakket med liggeunderlag, sovepose osv. Kort efter afgang er jeg oppe på øverste agterdæk for at tage lidt flere billeder af Oslo Fjorden, og nu også af havneområdet.

13725, 28/7-2001

Det viste sig at mit valg af objektiv var udmærket. Jeg havde nemlig taget det mellemste objektiv ( 35 til 135 mm. ) med op fra bilen, og det var en tilpas lang brændvidde til måge fotografering.

13728, 28/7-2001 13731, 28/7-2001
13729, 28/7-2001

Det var ganske behageligt her oppe på dækket i næsten vindstille og en masse sol. Efter en god times tid, går jeg ned i Taxfree butikken for at købe lidt lakrids og chokolade til overfarten.

Det lykkes mig nu at få et hjørne med en næsten sofa agtig stol og et bord. Så nu var det lidt nemmere at skrive dagbog, når der er plads til kort, kvitteringer og notater.

Jeg får dagbogen skrevet næsten op til afgangen fra Oslo. Og når lidt rundt på færgen, før jeg ved halv et tiden finder et sted at sove. Det blev under en trappe oppe på et af de øverste dæk agter ude.

Det var en klar og tør nat, så en jakke og et liggeunderlag er nok til at jeg får sovet nogenlunde.

( Idag: 211 km. Ialt: 1803 km. )

Til forrige dag Til Norge 2001 Til næste dag

Tilbage til forsiden Tilbage til rejsedagbog

Ove Kjeldgaard29. september 2001